צבעים - CMYK/RGB


כבר יצא לכם בטח לא פעם לעבוד על קובץ במשך שעות/ימים.

הכל נראה מדהים, באתר זה עובד נהדר והתגובות חמות.

הגעתם לבית הדפוס והתאכזבתם לגלות שכל העיצוב פשוט נראה שונה.

אז מה בעצם קרה כאן?

נא להכיר את הבדלי הצבעים בין עולם המסך RGB לבין עולם הדפוס CMYK.

RGB - צבעי מסך

RGB - או בהרחבה  (Red, Green, Blue) היא שיטה חיבורית לייצוג צבעי האור על מסכים שונים.

הסיבה שהיא שיטה חיבורית מכיוון שככל שתוסיפו אחד מהצבעים לשני - תקבלו גוון בהיר יותר.

שילוב של שלושתם בערך מקסימלי למעשה ייצור לנו את הצבע הלבן.

מכיוון ש RGB מייצג את צבעי המסך, ניתן להשתמש בו לכל מדיה דיגיטלית ולקבל מגוון צבעים מאד רחב.

הגוונים הולכים בערכים מ 0 עד 255.

משמע אם נייצג את הערך:

R - 255

G  -255

B  -255

נקבל את הצבע לבן.

ואם נחליט לייצג את הצבע השחור נוכל לעשות זאת בצורה הבאה:

R - 0

G  -0

B  -0

שימו לב שאין כלל ייצוג של הצבע הצהוב בשיטה זו, מכיוון שערבוב הצבעים הללו יכול להפיק לי כל צבע רצוי בסקאלת הצבעים הנראית לעין.

נוכל לקבל צבעים כגון זהב/כסף או ירוק זוהר.

(כמובן שזה תמיד מיוצג ביחס לצבעים האחרים לידם).

CMYK - צבעי הדפסה

CMYK - או בהרחבה  (Cyan, Magenta, Yellow, Black) היא שיטה חיסורית לייצוג צבעי הדפסה.

בשיטה זו הצבע עובר על נייר (לבן) שכבה אחר שכבה ויוצר תמונה מלאה לאחר השמת כל השכבות יחדיו.

אתם כבר תשימו לב שאין כאן ייצוג לצבע הלבן מכיוון שהוא אינו צבע הדפסה.

הצבע הלבן נלקח מהדף עליו הוא מודפס.

במידה ותבחרו בדף שאינו לבן להדפסה - תקבלו תמונה עם גוונים שונים.

צבעי דפוס הם צבעים עם שקיפות מסויימת ואינם צבעים אטומים.

משמע אם תנסו להדפיס אותם על שקף ותחזיקו אותו מול האור, אתם תוכלו לראות מבעד לצבע.

תוכלו לשים לב שבשיטה זו לא משתמשים בצבעי היסוד הרגילים של האור, אלא צבעי הדפסה בתוספת צבע שחור.

בניגוד לצבעי המסך, ערבוב הצבעים כאן לא יגרום להם להיות בהירים יותר אלא כהים יותר.

זאת אומרת שאם נערבב את כל הצבעים יחדיו (למעט השחור) נקבל גוון חום/שחרחר (זוכרים שהייתם קטנים והייתם מערבבים מלא גווני פלסטלינה ביחד ותמיד הגעתם לאיזה גוון חום/ירקרק? אז מאד דומה)

טווח הצבעים של שיטת CMYK קטן מטווח הצבעים של RGB.

לכן, פעמים רבות שתנסו להדפיס קובץ שהוגדר מראש כצבעי מסך (RGB) אתם תקבלו תמונה עם סקאלת צבעים שונה לחלוטין ממה שתכננתם במקור.

המרה של צבעים בדפוס

אז מה קורה בעצם כשאנחנו מנסים לקחת קובץ שהוגדר על RGB ומנסים בכל מקרה להדפיס אותו?

במדפסות דיגיטליות יש דרייבר שמנהל את המכונה.

כאשר אתם מנסים לשלוח קובץ למכונה, הדרייבר ביחד עם פרופיל הצבע מנסים להתאים את הצבעים שעל המסך בצורה הטובה ביותר שהם יכולים לצבעי הדפסה ומבצעים המרה.

מכיוון שההמרה תלויה ב 4 צבעים בלבד, היא לא תמיד תראה כמו שתכננתם במקור.

שימו לב - מדפסות שונות עם דרייברים שונים יתנו תוצאות שונות.

תמיד מומלץ להדפיס את כל התוכן שלכם באותו יום מכיוון שכל תנאי כזה או אחר יכול להשפיע על הצבע. בין אם זה משהו דיגיטלי, כיול של המכונה או אפילו תנאים חיצוניים כמו חום/קור ולחות באוויר.

מה ראינו על המסך שלנו

מה המדפסת הפיקה בפועל

אז מה בעצם אפשר לעשות

כאשר אנחנו מתחילים לעצב לדפוס, כדאי לקחת בחשבון מה יהיה התוצר הסופי.

האם אנחנו מתכננים להדפיס כרטיסי ביקור?

האם זה יהיה פוסטר ענק?

האם זה תוכן לתערוכה או שילוט חוץ?

השאלות האלה יעזרו לנו להגיע למסקנה באיזה שיטה נדפיס את הקובץ ומה הדרך הטובה ביותר להכין אותו.

הגדירו נכון את הקבצים לפני תחילת העבודה!

עוד לפני שהתחלתם לבחור פונט או לעצב, תשתדלו להגדיר נכון את העמוד.

כמו שאתם בוחרים רזולוציה וגודל שטח עבודה, יש גם להגדיר את שיטת הצבעים שאתם רוצים.

אם אתם מעצבים ל WEB - תדבקו ב- RGB.

ככה תוכלו לקבל קשת צבעים רחבה והיא תתאים לכל מסך/אתר או מדיה אפשרית.

אם אתם מעצבים לפרינט (הדפסה) - רצוי להגדיר את הקובץ כ CMYK.

נכון, טווח הצבעים שלכם יקטן באופן דיי דרסטי, ולא תוכלו לקבל את הצבעים הבהירים האלה שרציתם - אך מצד שני, מעולם לא היה להם אפשרות באמת להיות מופקים ע"י CMYK.

כך נראים צבעים RGB על מסך

כך נראים צבעים RGB בהדפסה

יש יוצא מן הכלל.

בהדפסה דיגיטלית אמנם משתמשים בתרכובת CMYK.

אך בפורמטים רחבים יותר והדפסות קצת יקרות יותר, ניתן להדפיס בסקאלת צבעים רחבה יותר - הרחבה של CMYK לגוונים נוספים.

מדפסות פלוטר שונות מסוגלות להדפיס עם כמה ראשי צבעים שונים ולא רק ארבעה.

החל מ 6 ראשי צבע, 9 או 12...

הצבעים המתקבלים בהדפסה זו עשירים יותר מהדפסה דיגיטלית סטנדרטית ולכן גם ניתן להדפיס סקאלה רחבה יותר.

במקרים אלו דווקא מומלץ לעבוד ב RGB ולהסתמך על הדרייבר ופרופיל הצבע של המכונה שימיר ויפיק לכם את התוצאה הטובה ביותר והקרובה למה שראיתם על המסך.

הדפסות פלוטר לא מתאימות להדפסות בפורמט קטן (A4/A3) ומתאימות לפוסטרים, עבודות גמר או כל הדפסה שדורשת איכות גבוהה יותר.

חדי האבחנה מבינכם יוכלו לראות שסקאלות הצבעים שונות.

RGB לחלוטין רווי יותר מ - CMYK

איך ניתן לשנות את הצבעים

כל תוכנה קצת שונה מאחיותיה, אך לכולם יש הגדרה כזו.

ברוב תוכנות אדובי הנפוצות ניתן להגדיר את הצבעים כאשר אתם פותחים מסמך חדש.

כשם שאתם בוחרים רזולוציה וגודל דף גם שם תוכלו לבחור צבע.

במידה ושכחתם, תוכלו לשנות זאת בהמשך.

לדוגמא באילוסטרייטור זה יראה כך:

יש לקחת בחשבון שכאשר משנים הגדרת צבע לעמוד לאחר תחילת העבודה, אתם תגרמו לכך שהצבעים שלכם ישתנו בן רגע על המסך.

לכן אל תבהלו אם תראו פתאום את הכחול רויאל שלכם נראה קצת פחות רווי.

זה חלק מהתהליך.

כמובן שלא בכל התוכנות זה יופיע תחת לשונית File, במידה ולא הצלחתם למצוא את זה לאחר חיפוש קצר, תוכלו תמיד להריץ שאילתה בגוגל ולבדוק היכן משנים את הגדרת הצבע בתוכנה שלכם.

בונוס - צבעים שחורים

נראה שהרבה מעצבים צעירים ומנוסים נתקלים בבעיה נפוצה מאד כאשר הם רוצים להדפיס גוונים שחורים.

אז יש משמעות לערכים של הצבעים, ומה שנראה שחור על המסך לא תמיד נראה מספיק שחור על הדף.

מה עושים?

מגדירים את הצבעים השחורים ידנית פעם אחת!

כשם שאתם בוחרים צבע אדום, או ירוק, אתם יכולים לבחור את השחור הרצוי לכם.

יש מחשבה מוטעית (ובצדק) לפעמים שאם הגדרנו 100% שחור ב - CMYK, אז נקבל צבע שחור עמוק על הנייר.

אך סברה זו אינה נכונה, הצבע השחור במדפסות דיגיטליות אמנם שחור, אך הוא לא נראה עמוק כלל,

בשביל להגיע לתוצר הזה צריך לערבב בין הצבעים השונים בשביל ליצור שחור כהה יותר. או בשמו המקצועי "שחור עשיר".

זוכרים את הפלסטלינה? שערבבנו כמה גוונים ביחד קיבלנו צבע חום כהה?

אז תוסיפו את החום הזה שמורכב מ - CMY לשחור שלכם - K ותקבלו גוון שחור עשיר וכהה.

אם תנסו לחפש ברשת אחר המושג "Rich Black" אתם תקבלו כמה תוצאות שונות, אך מגיעות לגוון מאד דומה.

ההסכמה הכללית לשחור מלא הייתה הערכים הבאים:

C 75

M 68

Y 67

K 90

אך היום לאחר קביעת סטנדרטים שונים, בעיקר ע"י חברת אדובי, תוכלו לראות שהערכים האלה מעט שונים.

מומלץ גם לשחק איתם לעיתים ולראות את התוצאות השונות המתקבלות בהדפסה.

אתם מוזמנים להעזר בגרף הבא בשביל להגדיר את הצבעים השחורים שלכם בצורה נכונה:

אז החסרנו מידע? מצאתם משהו לא נכון בכתבה?

סתם פספנו משהו שאתם לא בטוחים בו עדיין?

תמיד מוזמנים ליצור איתנו קשר ולדבר על זה!

כל הזכויות למסמך זה שמורות לקובי רן 1989 בע”מ

השחור האולטימטיבי ברוב המקרים יהיה "שחור עשיר" שמייצג את הסטנדרט החדש של אדובי.

ניתן לראות בהשוואה מה קורה ששמים 100% שחור CMYK (מצד ימין)

לעומת מה קורה שמשתמשים בכל הגוונים על 100% (צד שמאל).

לא מומלץ לבצע את זה, מפאת שתוכלו לקבל אזור רווי מידי בצבע שיפגע דווקא באיכות ההדפסה, ישתמש ביותר מידי צבע והגוון לא יהיה אחיד.

עקוב אחרינו

צור קשר

+97236132025

כתובת

הבונים 7 רמת-גן

©ע"י קובי רן בע"מ. 2018